۲۹ خرداد ۱۳۸۹

معیارهای طراحی موزه :

در اساسنامه شواری بین المللی موزه ها (ICOM)موزه ها به این ترتیب تعریف شده است:
موزه موسسه ای دائمی به منظور حفظ میراث فرهنگی و هنری و ارتقاء فرهنگی جامعه است که به شکل های مختلف و خصوصاً از طریق نمایش آموزشی و تفریحی مجموعه های هنری، تاریخی، علمی تکنولوژیکی و غیره برای عموم مردم فعالیت می کنند.
تدوین اهداف کلی فوق برای فعالیت موزه ها مبتنی بر اهمیت روز افزون وجود آنها در جوامعی است که نقش فرهنگی موزه ها را به عنوان نهادهایی پویا و سازنده پذیرفته اند.
از جمله ویژگی فعالیت هر موزه ای نگرش جمعی آنچه در مورد بازدیدکنندگان و چه در مورد اشیاء نمایشی است. انسان ها و اشیاء نمایشی که براساس سنت در محیط مشابه ای ماوا و سرپناه یافته اند اکنون باید راه خود را در رابطه ای جدید و دائماً درحال تغییر با یکدیگر بیابند. برای مقابله با خطر نابودی میراث فرهنگی و یا اینکه اشیاء بدون ارتباط با تماشاگر نقشی مطلق بیابند، باید حلقه اراتباطی را کشف کرد که معماری بخشی از آن است.
ویژگی دیگر کار موزه شیوه پویای آن است. اشیاء نمایشی به این منظور گرد هم جمع نشده اند که در مابقی عمر خود طاقچه ای را در یک موزه اشغال کنند، بلکه باید زندگی جدیدی را در میان مصاحبین، چه بازدیدکنندگان و چه سایر اشیاء نمایشی، آغاز کنند. معماری موزه باید شرایطی را ایجاد کند که بر جدایی تاسف بار گذشته از آینده و زنده از مرده فائق آید و یا به صورت دقیقتر آن را از میان بر دارد.
نقش موزه ها در حفظ میراث فرهنگی و ارتقاء فرهنگی جامعه:
از مهمترین کارهایی که یک موزه می تواند انجام دهد، ترسیم جالبترین داستانی است که حکایت از پیروزی انسان بر جهان دارد و نشان می دهد که او چگونه دانش خود را در دنیایی برپا ساخته است که در آن زندگی می کند و اینکه او چگونه زندگی خانوادگی، هنرها وصنایع دستی فرهنگ ها وتمدن های خویش را توسعه داد. چنین مطالعاتی نشان می دهد که با وجود آنکه جمع آوری مجموعه ها و حفظ میراث فرهنگی از صفات اولیه انسان بوده ولی او در خلال این تاریخ چقدر دیر به ایجاد موزه ها اقدام نمود. از آغاز، غذا، لباس و اسلحه برای وی بسیار ضروری بوده و او آموخت تا آنها را برای نیازهای آتی اندوخته و انبار کند. سپس دوره ای رسید که او اشیایی را برای رفاه شخصی و اثبات اعتبار خود جمع آوری نمود. با افزایش پیچیدگی تمدن ها، فرصت های بیشتری برای جمع آوری اشیاء گرانبها مانند اسلحه و زره، ابریشم و پرده های نقش دار، طلا و جواهرات بوجود آمد. هدایای شاهان، کاخ ها و معابد را تزیین می نمود و به صورت تصادفی، ازدواج و یا خوش اقبالی در جنگ، دست به دست می شد. گنج ها سهم خاندان های اشرافی شده و یا سبب قدرتمند شدن ارتش ها می شد. بعداً از این دارایی ها به طور معمول برای تقدیر از ثروتمندان و نوابغ نیز استفاده می شد و از این رو ارتقاء سطح زندگی آنها را نیز به دنبال داشت. شاهان از این طریق از خویشاوندان و دوستان خود حمایت کرده و رقبا و زیردستانشان را تحت تاثیر قرار می دادند. بعداً نیز مجموعه های گرانبها همچنان انعکاسی از تمایل مثبت افراد، فرهنگ و منافع وسیع آنها به شمار می رفتند. در این زمان انسان دارای خانه، ثروت و خانواده بود و به جمع آوری کتاب، عکس، اشیا هنری و گنجیه های طبیعی توجه می نمود.
برای دانلود ادامه مقاله معیارهای طراحی موزه اینجا کلیک کنید.
این مقاله توسط استاد مسلم معماری در عرصه برنامه ریزی "دکتر نادر روزرخ" و همکاران تهیه و تنظیم گردیده است.

هیچ نظری موجود نیست: