۲۴ اسفند ۱۳۸۷

عجایب هفتگانه دنیای قدیم

1ـ اهرام مصر

اهرام مصر در غزه و در نزديکي قاهره نخستين عجائب دنياي قديم به شمار مي رود . بزرگترين هرم موسوم به «خوفو» که ارتفاع آن به 450 متر مي رسد، تنها بنايي است که در حال حاضر وجود دارد . هرم خوفو در 2600 سال قبل از ميلاد ساخته شده است . اين هرم بلندترين بناي ساخته دست بشر از 4400 سال پيش تا سال 1889 بود , زمانيکه برج ايفل با ارتفاع 300 متر ساخته شد. محدوده هرم خوفو باندازه 6 قطعه زمين شهري عظيم مي باشد . بيشتر سنگهاي بکار رفته در اين بنا به بزرگي سنگهاي عظيمي هستند که بوسيله کاميون حمل مي شوند. سطح خارجي زمختي که ما امروزه از اين هرم مي بينيم مقبره فرعوني به نام خوفو بوده که درآن زمان پوشيده شده از سنگهاي آهک صيقلي و زيبايي بوده است . گفته اند که اگر کسي درون اهرام مصر برود ديگر او نمي تواند به هيچ چيز فکر کند اگر خود هم بخواهد نمي‌تواند .

2. باغهاي معلق بابل:
دومين چيز عجيب دنياي قديم ، باغهاي معلق است که آن را بخت النصر (بنوفدنصر) بسال 600 ق.م براي همسرش « اموهيا دختر شاه ماد» ايجاد کرد . باغ‌هاي مُعَلق بابـِل باغ‌هايي تاريخي بودند که در شهر
بابل (عراق امروزي) ساخته شده بودند. گفته مي شود تراس اين باغها از 76 الي 300 متر از زمين ارتفاع داشت و از بالاي آن ميشد شهر بابل را به آساني نظاره کرد. از ديدگاه تاريخ‌نگاران امروز، باغهاي بابل آفريدهٔ پندار شاعران و تاريخ‌نگاراني است که شرح بابل را از زبان سربازان اسکندر شنيده و به آن شاخ و برگي شاعرانه داده اند.
3 - معبد آرتميس
معبد آرتميس در افوسوس (ترکيه) يکي از زيباترين بناهاي ايام گذشته بود. اين بنا با داشتن100 ستون مرمري زيبا که ارتفاع هرکدام از آنها به 15 متر ميرسيد يکي از عجايب هفتگانه به حساب مي آيد. ميتوان گفت که معبد آرتميس صعود و سقوطهاي بسياري را در طي قرنها پشت سر گذاشت. اين بنا در 600 سال قبل از ميلاد ساخته و در 550 سال پس از ميلاد در آتش سوخت . بعد از آن مجددﺃ به صورت بسيار زيباتر و عظيمتري بازسازي شد. اين بنا براي دومين بار دچار حريق شد البته اين بار بطور عمدي توسط فردي بنام هروستراتوس که براي به ياد ماندن نامش به اين کار دست زد, ولي اين معبد دوباره با اندازه اي بزرگتر و بسيار بهتر از قبل ساخته شد. اين معبد بسيار زيبا درونش با مجسمه های بی نظیری تزیین شده بود . این معبد پابرجا بود تا زمانیکه بر اثر هجوم بربرها در 262 پس از میلاد برای همیشه از صفحه تاریخ محو شد و هرگز دوباره ساخته نشد . آنچه که از این معبد باقی ماند هم توسط زلزله ها کاﻤﻸ از بین رفت .
4- مقبره هالیکارناسوس در ترکیه
مقبره هالیکارناسوس در ترکیه 4 قرن قبل از میلاد نه تنها بسیار پرابهت و پر عظمت بود بلکه به صورت زیبایی با ستونها و مجسمه ها تزیین شده بود. سقف این مقبره با مجسمه هایی از اسبها تزیین شده بود اسبهایی که ارابه شاه ماسولوس و همسرش ملکه آرتمیسیا را می کشیدند. ارتقاع این مقبره مرمری به اندازه یک ساختمان 14 طبقه بود . ملکه آرتمیسیا فرمان ساخت این مقبره را در هالیکارناسوس بری همسرش در 353 سال قبل از میلاد صادر کرد . این بنا در حدود 17 قرن پابرجا بود و در 1400 سال بعد از میلاد بر اثر یک سری زلزله در هم فرو ریخت..
5. مجسمه زئوس
مجسمه زﺌﻮس خدای یونان در ا لمپیا یکی از عظیم ترین مجسمه های جهان است . این اثر در 450 سال قبل از میلاد توسط مجسمه ساز معروفی بنام فیدیاس ساخته شد. ارتفاع مجسمه زﺌﻮس در حدود 12 متر بود . بدن این مجسمه را از عاج فیل و ردا و موها و ریشش را از طلا ساخته بودند. تخت آن از چوب درخت سرو بود که بوسیله جواهرات گرانبهایی آراسته گردیده بود. 72 ستون خارجی این معبد که به سبک معماری قدیم یونان بودند این معبد را دارای معماری خیره کننده ای کرده بودند . سنگفرش آن نیز با مجسمه های بی نظیری تزیین گشته بود. مجسمه زﺌوس در حدود 850 سال در این معبد قرار داشت تا هنگامیکه بعضی از یونانیها آنرا به استانبول منتقل کردند. البته این زیاد طول نکشید چراکه محل جدید نیز در آتش سوخت و این مجسمه برای همیشه از بین رفت.
6. فانوس در يايي اسکندريه :
اين فانوس به فرمان بطلميوس دوم در نزديکي اسکندريه ساخته شد و 6 متر ارتفاع داشت . فانوس الکساندریا یکی از بزرگترین شاهکارهای روزگار باستان می باشد. ارتفاع این بنا حداقل به اندازه یک ساختمان 40 طبقه امروزی بود و برای 16 قرن پابرجا بود. برخلا ف 6 عجایب دیگر, فانوس الکساندریا استفاده های عملی بسیاری داشت . این بنا به کشتیهای دریانوردی کمک می کرد که اسکله ها را براحتی پیدا کنند و با ایمنی کامل داخل آن شوند. چراکه تنگه های خطرناک دﻗﻳﻗﺄ در خارج از بندرها قرار داشتند. ارتش نیز از این فانوس برای پیدا کردن کشتیهای دشمنان استفاده می کرد. فانوس دريايي اسکندريه بسال 1375 ميلادي در اثر زلزله بکلي ويران شد و از آن اثري باقي نماند.
7.مجسمه عظيم رودس :
مجسمه عظیم الجثه رودس در یونان ارتفاع مجسمه عظیم الجثه رودس با پایه اش به اندازه یک ساختمان 15 طبقه امروزی است . این مجسمه یک شاهکار برجسته معماری می باشد بر روی جزیره رودس در حدود 280 قبل از میلاد ساخته شده است . هیچ کس به درستی نمی داند که این مجسمه شبیه چه بوده ویا در کجا قرار داشته است
براي بناهاي اين مجسمه عظيم برونزي بنابر نوشته هرودت چهارصد کارگر و برده به مدت 20 سال کار کردند ولي متاسفانه اين مجسمه عظيم هم در طي زلزله اي که به وقوع پيوست بکلي ويران گرديد.
بعضي از مردم، آثاري چون ديوار چين، مجسمه ابوالهول، تاج محل و ... را به عنوان عجايب هفتگانه جهان مي‌شناسند، ولي اين آثار که بسيار زيبا و کم نظير هستند، در ليست عجايب هفتگانه جهان قرار ندارند. ليستي که در روزگار باستان تعيين شده و پس از آن نيز توسط باستان‌شناسان و هنرشناسان تائيد شده است.

هیچ نظری موجود نیست: